Misteri dels Revenedors

La processó que sortia del Pi, organitzada per l’Arxiconfraria de la Sang el Dijous Sant, havia arribat a ser la més important de Barcelona i hi participaven molts col·lectius com ara la noblesa, les institucions i els gremis. També molts anaven a veure-la, i fins i tot venia gent dels pobles del voltant, com ens explica Joan Amades en el seu Costumari Català. És per aquesta raó que la processó es va convertir en un dels actes més senyalats del calendari festiu de Barcelona contribuint a fer de la nostra basílica un punt de referència molt popular des de finals del segle XVIII i durant tot el XIX.
Els gremis que participaven rivalitzaven en treure els misteris processionals, “passos”, més bonics i de més mèrit artístic i per això, l’any 1817, el Gremi dels Revenedors encarregà a Damià Campeny, tot just tornat de Roma on havia anat a estudiar escultura, un misteri espectacular que de seguida es va convertir en l’estrella de la processó. Aquest era el primer treball barceloní de Campeny, que arribaria a convertir-se en un dels millors escultors catalans de la primera meitat del segle XIX.
El misteri, l’únic de l’antiga processó que es conserva sencer, representa just el moment de tancar el sepulcre de Jesús. Es pot veure a Josep d’Arimatea i a Nicodem tancant la llosa que el clou i a les figures de Maria, Sant Joan i Magdalena expressant el seu dolor per la mort del fill i el mestre. El conjunt és una composició totalment neoclàssica, estil que, en el seu nivell més pur, va ser introduït per Campeny precisament amb aquest misteri. Cal fer esment del baiard o peanya que el suporta i que era dut a pes de braços pels bastaixos llogats per la ocasió. Aquest baiard és un moble de molta qualitat amb una exquisida talla de fusta daurada amb aplicacions de metalls nobles.
Ara, el Museu Nacional d’Art de Catalunya, propietari de la peça, l’ha restaurat completament i s’ha avingut amablement a cedir-nos-la per exposar-la en un context molt a propòsit: la nostra basílica. A partir d’ara podreu admirar aquesta obra tan important per a la Ciutat formant part del nostre museu i retornant, així, al lloc per on va ser feta, i prop també dels que la van encarregar: els Revenedors. Provisionalment se situarà a la capella de la Dormició mentre no es posi a punt la sala on serà definitivament exposada en el context d’una exposició sobre la Processó de la Sang.

Jordi Sacasas